Pertembungan 2-2 antara The Blues dan Tottenham penuh dengan keganasan, dengan pengurus Spurs Antonio Conte dan pengurus Chelsea Thomas Tuchel bertembung dua kali semasa perlawanan sebelum kedua-duanya dibuang padang selepas wisel penamat.

Menurut laporan, Conte ditahan buat kali ketiga di dalam terowong berikutan permainan selepas menyerang pemain tengah Chelsea, Kovacic yang cedera, sebelum mempertahankan kelakuannya dan menyatakan bahawa dia akan ‘bertindak balas dengan agresif’ jika ia dipamerkan kepadanya terlebih dahulu.

Conte dan Tuchel mula-mula bergaduh apabila pengurus Chelsea itu membantah keputusan membenarkan gol penyamaan Pierre-Emile Hojbjerg tertahan selepas kelihatan Kai Havertz dikasari dalam pembentukan.
Kedua-duanya dipisahkan dan dibukukan sebelum drama tambahan berlaku hasil dua gol lagi.

Tuchel melepasi Conte dalam kegembiraan selepas Reece James menjaringkan gol yang kelihatan seperti kemenangan untuk pasukan tuan rumah, tetapi yang paling teruk masih belum datang dengan adegan dramatik selepas sepenuh masa.

Apabila Tuchel menghampiri untuk berjabat tangan dengan Conte, pemain Itali itu menerima sebelum cuba melarikan diri dari tempat kejadian.

Tuchel, sebaliknya, berang dengan keengganan Conte untuk memandang matanya, menolak lawannya ke belakang sebelum mereka bertembung lagi.

Conte dikatakan terus mengamuk selepas dibuang padang oleh pengadil Anthony Taylor, mengakibatkan pergaduhan dengan Kovacic di dalam terowong.

Apabila disoal selepas perlawanan, Conte tidak banyak mendedahkan, menyatakan, ‘Pada pendapat saya, adalah lebih baik untuk bercakap tentang permainan.’ Saya tidak akan berkata apa-apa mengenai perkara itu. “Jika ada masalah, itu adalah antara saya dan dia, dan bukan orang lain.” Terdapat TV dan video untuk membantu anda mengetahui perkara yang berlaku. Saya bukan seorang yang pasif. Apabila saya merasakan pencerobohan, saya bertindak balas dengan pencerobohan. Ia tidak menjadi masalah, saya ulangi. Ia adalah pertandingan yang hebat antara dua pesaing.’

‘Anda perlu mempamerkan semangat setiap masa kerana hasilnya boleh menjadi positif atau mengerikan, tetapi anda perlu menikmati pekerjaan dan kerja anda dan menunjukkan semangat anda,’ sambungnya.

‘Bagus jika peminat melihat ini.’ Jika anda bersemangat tentang kerjaya anda, anda boleh mencapai perkara yang hebat.’