Cristiano Ronaldo mahu meninggalkan kelab musim panas ini untuk meneruskan bola sepak Liga Juara-Juara, dengan bekas pemain Real Madrid itu masih berharap untuk memenangi Piala Eropah keenamnya.

Menurut laporan, pemain hebat Portugal itu berazam untuk mencari kelab baharu sebelum pembukaan musim United menentang Brighton & Hove Albion pada hari Ahad.

Bagaimanapun, masa semakin suntuk untuk penyerang itu, dan dia mungkin mendapati dirinya memulakan musim depan di Old Trafford.

Ronaldo membuat penampilan sulung di Manchester United pada hujung minggu menentang Rayo Vallecano, bermain 45 minit sebelum meninggalkan padang sebelum tamat permainan selama 90 minit. Ini selepas tidak memulakan jelajah pramusim kelab itu, yang termasuk perhentian di Asia, Australia dan Norway.

Apapun, kemunculan Ronaldo dalam perlawanan persahabatan pramusim meningkatkan kemungkinan dia bermula menentang Brighton pada hari Ahad. Dan, secara tidak langsung, dia mungkin memainkan peranan penting dari awal musim.

Sarkas di sekitar masa depan Ronaldo telah membayangi apa yang sepatutnya menjadi musim panas penting untuk membina semula di bawah Erik ten Hag.

Pelbagai kelab dilaporkan sedang mendapatkan tandatangannya sejak awalnya didedahkan bahawa dia ingin meninggalkannya sepenuhnya pada permulaan jendela, sebelum kelihatan menjauhkan diri.

Atletico Madrid adalah kelab terbaharu yang disambungkan, tetapi khabar angin itu segera disangkal.

United mula-mula enggan mengulas mengenai kontroversi itu, tetapi kemudiannya menegaskan bahawa mereka tidak mempunyai daging lembu dengan Portugis. Mereka mahu penyerang itu kekal bersama kelab musim ini.

Ronaldo, yang kembali ke kelab itu pada musim panas lalu selepas pergi ke Real Madrid pada 2009, mahu kekal di puncak permainan, dan tawaran besar dari Timur Tengah atau Amerika Syarikat nampaknya masih belum membangkitkan perhatiannya.

Walaupun United enggan membenarkan Ronaldo pergi, ejen Ronaldo, Jorge Mendes, masih giat mencari kelab baharu untuk pelanggannya sebelum tamat jendela perpindahan dan akan melakukan “segala yang dia boleh” untuk membuat pertukaran berlaku.