Pengurus Portugal berusia 59 tahun itu masuk ke dalam padang pada minit ke-54 untuk berdebat dengan pengadil selepas panggilan penalti dibatalkan di Stadio Olimpico.

Caleb Okoli, bek tengah untuk Atalanta, menumbangkan Nicolo Zaniolo dari Roma, tetapi tiada sepakan penalti dihadiahkan. Sebaliknya, satu kesalahan dibuat terhadap Atalanta.

Mourinho dilayangkan kad merah oleh pengadil Daniele Chiffi; ini bukan kali pertama ‘Special One’ itu telah dikeluarkan dari bangku simpanan semasa beliau bersama Roma. Penonton bertindak balas terhadap situasi itu dengan menyanyikan nama pengurus mereka dan bertepuk tangan, walaupun dia tidak berada di garisan sentuh.

Seorang pengguna Twitter menyatakan bahawa Jose Mourinho “sangat marah,” sambil menambah, “tidak kelihatan seperti pen kepada saya.”

Sementara itu, akaun peminat Mourinho melaporkan pertemuan itu dan membuat kesimpulan, “Setakat ini tiada perkara baru yang berlaku.”
Gol Giorgio Scalvini pada minit ke-35 meletakkan Roma ketinggalan 1-0, dan ia kekal begitu walaupun kekecohan di pihak lawan pada separuh masa kedua.

Mourinho telah memimpin Roma sejak Mei 2021, sebelum ini mengendalikan kelab Inggeris Chelsea, Tottenham Hotspur, dan Manchester United, serta Real Madrid dan Portugal sendiri.

Walaupun berada di Roma tidak sampai semusim, Mourinho telah dilayangkan kad merah beberapa kali. Mourinho dipecat daripada perlawanan pramusim Roma menentang Real Betis sejurus selepas mengambil alih tugas sebagai pengurus musim panas lalu, bersama tiga pemainnya, meninggalkan skuad itu dengan hanya lapan pemain di atas padang.

Pada bulan Februari, ‘Special One’ telah dibuang padang selepas menendang bola dan membuat isyarat kepada pengadil pada akhir perlawanan 2-2 pasukannya dengan Hellas Verona.

Tidak jelas sama ada Serie A akan menghukum Mourinho kerana dipecat. Oleh kerana rehat antarabangsa, perlawanan seterusnya Roma adalah pada 1 Oktober menentang Inter Milan.