Pedri lebih suka bola sepak Barca
Pedri telah menjelaskan bahawa dia lebih suka gaya permainan Barcelona berbanding falsafah lain yang mungkin menentukan bahawa kemenangan adalah keutamaan, walaupun mereka terpaksa bermain buruk untuk mencapainya. Pemain tengah Barcelona itu menjelaskan model dan taktik Xavi Hernandez, juga mendedahkan perkara yang diminta jurulatihnya di atas padang. “Saya akan cuba bermain permainan saya di mana sahaja saya berada, tetapi saya sememangnya akan lebih menderita di tempat lain,” kata Pedri kepada pemberita. “Sesetengah kelab berpuas hati dengan kemenangan. Walau bagaimanapun, mereka melakukannya. Barcelona mahu menang tetapi melakukannya dengan bermain bola, dan mencipta peluang, dengan idea ini. Saya lebih suka bola sepak ini. Xavi mempunyai idea dan model yang jelas. Dia sangat jelas tentang apa yang perlu kita lakukan.”

Xavi adalah antara ramai orang yang menyamakan Pedri dengan bekas pemain tengah Barcelona, ​​Andres Iniesta
“Pemain tengah dalam mesti berada di antara barisan; bola itu bergerak dari satu sisi ke sisi yang lain. Dia cuba untuk mengajar kita perkara yang dia lakukan semasa dia bermain – dan ia adalah menakjubkan menontonnya. Bahagian dalam perlu memegang kedudukan kita. Jika anda keluar dari kedudukan, maka apabila anda kehilangan bola, anda tidak boleh menekan cara yang anda perlukan: anda tidak akan sampai ke sana. Dia juga mahu bahagian dalam berubah, menghadapi matlamat pembangkang.” Xavi adalah antara ramai orang yang menyamakan Pedri dengan bekas pemain tengah Barcelona, ​​Andres Iniesta. Anak muda Blaugrana itu menunjukkan salah satu kebaikan Iniesta yang dia gemari. “Iniesta nampaknya sentiasa menjadi orang yang baik,” kata Pedri.

Pedri seronok berada di atas padang walaupun bola sepak menjadi lebih robotik
“Dan dia mempunyai ketenangan untuk bermain secara ringkas, untuk menjadikannya lebih mudah daripada yang sedia ada. Cara dia boleh meninggalkan seseorang dengan penukaran gear sentiasa memukau saya.” Pemain muda Barcelona itu juga mengakui bahawa dia seronok berada di atas padang walaupun bola sepak menjadi lebih robotik. “Baru-baru ini, saya fikir ada giliran ke arah pemain yang berlari lebih banyak daripada pemain yang teknikal, yang memahami permainan,” tambah Pedri. “Bola sepak semakin robotik, tetapi masih ada yang melanggar peraturan itu. Saya masih bermain untuk berseronok. Saya sentiasa melakukannya, dan itulah perkara terbaik yang boleh dilakukan oleh pemain bola sepak. Jika anda menikmatinya, anda akan bermain dengan lebih baik.” Selepas bermain 73 perlawanan pada musim 2020/21, Pedri hanya mempertikaikan 12 perlawanan LaLiga musim lalu akibat kecederaan.

Selepas musim berakhir, Luis Enrique tidak memanggilnya untuk perlawanan Liga Negara-Negara UEFA Sepanyol untuk menawarkan Pedri peluang untuk berehat.” Saya suka bermain, tetapi ia baik untuk berehat,” isytihar Pedri. “Ia adalah gila, dan nampaknya setiap perlawanan pergi ke masa tambahan juga. Setiap kali ia berlaku, saya fikir, ‘Ini tidak mungkin…’ Semuanya berjalan begitu pantas, tetapi saya keletihan pada penghujung musim.”