Apa kata Thomas Strakosha?
Strakosha mendapati dirinya tanpa kelab pada musim panas ini selepas membuat 208 penampilan untuk kelab kelas berat Serie A itu dalam tempoh sepuluh tahun di Rom. Pemain bola sepak Greece-Albania itu kini mencari cabaran baru dan mengakui bahawa perpindahan ke PL akan menggembirakannya.

Chelsea sudah pun mempunyai Edouard Mendy dalam barisan mereka. Pemain antarabangsa Albania itu bercakap mengenai pergaulannya dengan pemain kelas berat di bahagian teratas Inggeris dan betapa berbesar hati dia dikaitkan dengan kelab terkemuka seperti Chelsea, ia adalah impian yang menjadi kenyataan. Menurut Thomas Strakosha, dia telah mengimpikan tentang PL sejak kecil.

Sedikit tentang Arrizabalaga
Sebarang pendekatan untuk Thomas tidak mungkin selagi Arrizabalaga kekal di Stamford Bridge dan The Blues sudah pun meneroka penambahan muda dalam skuad Tuchel yang mempunyai potensi untuk pertumbuhan masa depan. Terdapat banyak perbincangan mengenai perpindahan ke tempat lain untuk pemain Sepanyol itu yang kekal sebagai penjaga gol termahal dalam bola sepak dunia berikutan perpindahan £71m ke England pada 2018. Kepa Arrizabalaga sejak itu telah tergelincir atas pesanan, menyebabkan bercakap mengenai persediaan perpindahan, tetapi tiada pembeli ditemui dan tiada tempat dibuka dalam barisan Chelsea.

Adakah the blues akan menerima Thomas?
Banyak yang perlu berlaku untuk pemain Albania Greece, Thomas Strakosha untuk menyertai Blues. Edouard Mendy dari Senegal adalah pemain nombor satu yang tidak boleh dipertikaikan, jadi mungkin ada slot tersedia sebagai penjaga gol nombor 2 jika Arrizabalaga dijual.

Bagaimanapun, gaji dan harganya tetap menjadi isu walaupun Chelsea terbuka untuk menjualnya. Pemain itu mahu pergi selepas kehilangan peranannya sebagai penjaga gol piala pada 2022. The Blues tidak semestinya perlu menandatangani penjaga gol untuk menggantikan Kepa Arrizabalaga, dengan bintang pinjamannya Nathan Baxter bersedia di mata ramai untuk peranan itu.

Chelsea sangat aktif dalam menandatangani penjaga gol dari Bawah-13 pada musim panas ini, dengan Eddie Beach menyertai Saints dan Gabriel Slonina dijangka menyertai dari Chicago Fire. Kedua-dua penjaga gol muda ini tidak akan segera mempunyai peranan pasukan utama, tetapi berharap untuk berjaya ke Stamford Bridge suatu hari nanti.